”Star Trek into Darkness” måste spela in 290 miljoner dollar för att gå ”break even”

Filmens handling är centrerad kring att besättningen på Enterprise kallas hem när ett fruktansvärt terrordåd utförts av någon inom deras egen organisation. Stjärnflottan, och allt den står för, förintas, och världen befinner sig i kris.

Stig Björne

Star Trek into Darkness hade svensk premiär 10 maj 2013 och visades samtidigt i flera europeiska länder, men filmen premiärvisas inte i USA och Kanada förrän på onsdag på IMAX-salonger. Under torsdagen når filmen resterande världsändar under maj till juni 2013.

Så här skrev Jake Bolin om filmen:

”Star Trek Into Darkness tar höjd och följer sin föregångare in i överljudsfart utan att vingla nämnvärt. Den gör gott bruk av sitt arv samtidigt som den välkomnar nyare tittare och erbjuder ett intensivt och mycket snyggt rymdäventyr av bättre blockbuster-kvalitet.”

Bolin ger filmen fyra av fem poäng.

J.J. Abrams rymdepos drog in hela 31,7 miljoner dollar under premiärhelgen i sju länder, skriver LA Times Movies. Uppgifterna är en uppskattning från distributören Paramount Pictures. De meddelar att denna uppföljare drog in 70% mer pengar än föregångaren vid sin motsvarande debuthelg 2009. Filmen var mest lönsam i England där man drog in 13,3 miljoner dollar följt av Tyskland och Australien.

Investeringen Star Trek into Darkness måste dra in än mer. Filmen kostade Paramount och medfinansiären Skydance Productions minst 190 miljonder dollar att producera och ytterligare 100 miljonder dollar att marknadsföra. Status innebär att intäkterna från helgen alltså ligger på 31,7 miljoner dollar minus 290 miljoner i utgifter. Det blir en differens på minus över 158 miljoner dollar som ännu ska dras in innan ”break even” alltså nollförlust eller nollvinst.

Investerarna bör dock inte vara oroliga. Ämnet ”Star Trek” har alltid varit poppis på den egna Nordamerikanska inhemska marknaden. Abrams första film gav honom franchise-intäkter på 33% av den globala intäkten på 385,7 miljoner dollar. För att säkra klirret i kassan har man därför senaste månaden sänt skådespelarna Chris Pine och Zachary Quinto på turer till Australien, Tyskland, Mexiko och england för att promota filmen. Producenterna har även tryckt på att filmen har exceptionella 3D-effekter och bara måste ses på bio.

”Traditionally, the ‘Star Trek’ TV show was known for its lower-budget visual effects, and the international audience in the past didn’t connect to it,” Rob Moore, Paramount’s vice chairman, said on Sunday. ”Now the movie has a great combination of humanity and action that foreign markets can embrace.”

Rob Moore konstaterar att Star Trek-filmerna normalt inte alls gått bra i Mexiko, men han har ändå förhoppningen att det skett en marknadsförändring i rätt riktning. Han säger att helgkonsumtionen nästa triplats sedan 2009.

SF Bio om filmen 

Stig Björne

Annonser