”The Purge” (Ethan Hawke) en lågbudgetfilm som platsar bland högbudgetfilmerna

I artikeln ”The Purge hopes to make a killing for less” skriver John Horn för Los Angeles Times om en lågbudgetfilm som har förutsättningarna att dra in mer pengar – åtminstone proportionellt – som de dyra Hollywood-investeringarna.

Stig Björne

”The Purge” kostade bara 3 miljoner dollar, en liten summa för en Hollywoodfilm med en stor stjärna i centrum. Den spelades in på 20 effektiva dagar i Chatsworth. Anledningen till den låga kostaden var att producenterna lyckades pressa ersättningen till skådespelarna till det minimum som Hollywoods egen skådisfackförening tillät. Å andra sidan får skådisarna mer efterbetalt om filmen drar in mycket pengar.

”We probably cost less than the catering budgets on every movie surrounding us”, sa regissören och manusförfattaren James DeMonaco till LA Times Entertainment.

John Horn jämför:

Almost every week there’s a new $200-million-plus production — Warner Bros.’ ”Man of Steel” and Paramount’s ”World War Z” are the next budget-busters — and it costs almost $100 million more to market such films.

Filmen ”The Purge” handlar om ett framtida USA där myndigheterna tappat hoppet om fred och gett efter för en eskalerande brottsvåg har samhället accepterat ”The Purge” som en årlig möjlighet till rening genom att släppa alla tyglar. Tanken är att trycket ska minska när vilka brott som helst kan passera ostraffade och att det därför sänker brottsintensiteten resterande del av året.

Premiär datum för ”The Purge” var i torsdags förra veckan (tydligen istället för 2 maj som planerat i USA). Undersökningar utförda i bla sociala medier ger informationen att filmen kan ha dragit in 25 miljoner dollar bara på första helgen efter premiären.

”Part of Blum’s pitch to Universal is that because the movies are so cheap, the studio isn’t obligated to release them theatrically — they can go straight to DVD or VOD if executives wish. That can save millions in marketing expenses if the studio isn’t convinced the film will do well at the box office.”

Läs mer

Stig Björne

Annonser